Iskolánkban a környezeti nevelésre mindig nagy hangsúlyt fektettünk. Az elmúlt tanévben elérkezettnek láttuk az időt, hogy pályázzunk az “ökoiskola” cím elnyerésére, mivel számos kritériumnak megfelelünk és az elkövetkező három évben újabb feladatok megoldását tudjuk vállalni. 2006. június 6-án megkaptuk az ökoiskola címet.
Gyulafirátót Veszprém kertvárosi része falusias jelleggel. A települést családi- és ikerházak alkotják, többségük környezetében gondozott előkerttel, ápolt zöldségessel, gyümölcsössel. Akadnak utcák, ahol nincs járda vagy az útburkolat erősen javításra szorul. A falusias jelleg azonban egyre inkább kertvárosiasba fordul: van európai uniós szabványnak megfelelő több fajátszótér, és most készül épp az iskola közelében egy park.
A település központját szépítő akcióba mis bekapcsolódunk: nyolcadikosaink örökbe fogadják az ide ültetett fákat, figyelemmel kísérik fejlődésüket, részt vesznek gondozásukban, majd az örökbe fogadott fát átadják az ifjabb nemzedéknek. Így aztán egy olyan hagyományt indítunk el, mely nemzedékeken keresztül ívelhet át, ha lelkesen, becsülettel teszünk érte.
A falu nem épült össze se Kádártával , sem Veszprémmel, tehát a természet vesz minket körül: van Halastavunk, mezőnk, Kálváriadombunk és művelt területeink. Környezetünk adottságai miatt kissé eltér iskolánk élete egy várositól. A többség – főleg a felsősök – kerékpárral jár vagy gyalogosan járnak iskolába, kerékpárjaikat tárolókba parkolhatják. Kádártai és eplényi diákjaink pedig a tömegközlekedést használják. A közlekedési formák környezetkímélőbb módozatainak használata mellett ezzel az egészséges életmód érdekében is sokat tehetnek a gyerekek.
A városrész adottságai után következzen az iskola épületének és szűkebb környezetének bemutatása. Saját, környezetbarát fajátszóterünk van, melyet jól kihasznál nemcsak az iskola, hanem az épületben működő óvodai csoport is. Energiatakarékos fűtést és világítást üzemeltetünk iskolánkban, a takarékosság jegyében nyílászárócsere is történt.
Egy aszfaltos, egy salakos és egy korszerű műanyag borítású pálya áll rendelkezésre a sportolni vágyóknak. Mindez fás területbe ékelve.
Mi az, amivel már rendelkezünk, amit már működtetünk azért, hogy ökoiskolának nevezhessük magunkat? Sok növényt helyeztünk el, ültettünk és ápoltunk az épület körül és az osztálytermekben.
Eddig ezt a felnőttek – tanárok, szülők -tették. A jövőben egynyári növények nevelését tervezzük osztályonként, melyeket a tanulók ültetnek és gondoznak.
Az iskola madáretetőket és fészekodúkat kapott ajándékba, melyeket eddig is rendszeresen kihelyeztünk, és feltöltöttük azokat élelemmel. Idén madáretető-készítő versenyt hirdettünk, a legstabilabb és legjobb alkotásokat használatba is helyezzük.
Évente kétszer gyűjtünk papírt: ősszel és tavasszal, s mindig figyelmet fordítunk arra, hogy a tanulók az egész település papírfeleslegét összeszedjék, ne csak saját otthonukét. E területhez kapcsolódó közeli tervünk, hogy szelektív hulladékgyűjtőket helyezünk el az iskolán belül, s az épület előtt 2010 májusára szelektív hulladékgyűjtő szigetet alakítunk ki.
A hulladék-feldolgozáshoz és -gyűjtéshez szervesen tartozik a komposztálás , melyet mi is végzünk. Iskolánk udvarán elhelyezett komposztálóba gyűjtjük a levágott füvet az összegyűjtött falevelet és konyhai szerves hulladékot is.
Az egészségügyi világnapot már két éve emlékezetessé tesszük. Az egészséges életmódra nevelés jegyében ilyenkor minden osztály egy nagy tálca friss zöldséget és gyümölcsöt kap, melyet tízóraijához közösen elfogyaszt. A közelmúltban megnyílt büfének kínálatát igyekszünk szemmel tartani, hogy annak lehetősége, hogy gyermekeink ízlelőbimbóinak csak az édesség vagy egyéb haszontalan étel feleljen meg, alaposan csökkenjen.
S ha már az egészséges ételeknél tartunk, az egészséges életmódra nevelés része az évenként megrendezett Gyulaffy-futás, melyen minden tanulónk részt vesz, valamint egy kiránduló nap, ahol az iskola apraja-nagyja együtt élvezi a friss levegőt. Tavaly egy 9 km-es eplényi túrára, az idén a Gulya-dombi tanösvényhez indultunk. Ezt egy állatkerti séta egészítette ki. A DÖK programjában is szerepel évente 2 alkalommal kirándulás, túra. Az idén ősszel a Cuha-völgyébe gyalogoltunk, Ide meghívtuk a természetszerető családokat is.
Folyamatos és rendszeres kapcsolatot tartunk a környezetvédelemhez kötődő civil szervezetekkel. Például a Csalán Környezetvédő Egyesülettel megállapodást kötöttünk, hogy programjaikat népszerűsítjük és részt veszünk azokon, s cserében ők állnak rendelkezésünkre, ha segítségre, tájékoztatásra, segédanyagra van szükségünk. Tavaly például az éghajlatváltozással és a komposztálással kapcsolatban tartottak tanórai előadásokat. Mi pedig évek óta résztvevői vagyunk az “Ablak a Földre” elnevezésű vetélkedőnek.
Hatodik éve szervezünk a hatodikosoknak egyhetes erdei iskolát Bakonybélben, ahol széleskörű oktatásban-nevelésben részesülnek tanulóink a természettel kapcsolatban. Faluismeret, vízvizsgálat, erdőismeret, képzeletbeli geológiai utazás, kőzetgyűjtés szerepel a foglalkozások között, de alkalom nyílik a bőrdíszművesség, a kosárfonás, a szövés kipróbálására. Az itt készült tárgyakat az iskola többi tanulóinak is bemutatjuk házi kiállításunkon.
Szinte az összes tervünkről szóltam már, hiszen majdnem mind kapcsolódik eddigi tevékenységeinkhez. Három teljesen új ötlet vár még megvalósításra: Az első egy szabadtéri tanterem létrehozása az iskola egyik régi épületének udvarában. Bízunk benne, hogy tavasszal szülői összefogással a gyerekekkel együtt otthonossá tesszük a területet: növényeket ültetünk, megoldjuk az árnyékolást. A mobil asztalok és padok rendelkezésre állnak. S májusban amikor már az iskola épülete átmelegszik, felüdülés lesz a gyerekeknek ide átvonulni. Második ötletünk esővízgyűjtő kialakítása a tavasz folyamán. Hátsó udvarunkban két tartály kerül elhelyezésre, amelyben felfogjuk az esővizet. Ezt fel tudjuk használni az épületben és az épületen kívüli növények öntözésére. A harmadik tervünk az iskola energiaveszteségeinek felmérése, a felmerülő hiányosságok, problémák felismerése, illetve ezek orvoslása, a tervek kivitelezése természetesen a gyerekek aktív bekapcsolódásával.
Mindezen tevékenységek folyamatos elvégzése mellett nem kisebb feladat a szemléletváltás kialakítása gyermekeinkben, oly egyszerű dolgokban is, mint hogy “ne szemetelj”, “ne használj felesleges energiát”. Tudjuk, sok diák ezeket csak az iskolában hallja, és kell a személyes ráhatás és példaadás. Mindez James Burke, a neves brit tudománytörténész idézetének szellemében tesszük:

“Senki sem követhet el nagyobb hibát, mint az, aki azért nem tesz semmit, mert csak keveset tudna tenni.”

Kun Györgyi
biológia szakos tanár